2009 m. rugpjūčio 17 d., pirmadienis

Japoniška erotika

Japonai turi tris didžiausius tabu: nedirbti visu pajėgumu, imperiją leisti valdyti moteriškajai linijai ir viešai rodyti ir kalbėti apie meilę. Nors ir žinojau, kad su erotizmo literatūra kažkada susidurti teks, bet tikrai nesitikėjau, kad pirmas toks kūrinys mano gyvenime bus parašytas santūriausios pasaulio tautybės rašytojo Juničiro Tanizaki (Junichiro Tanizaki). Knygos pavadinimas paprastas, bet labai mįslingas - "Raktas".
Kendžis - šeštą dešimtį einantis profesorius, nusivylęs savo žmona ir seksualiniu gyvenimu, nusprendžia į savo jau kelioliką metų rašomą dienoraštį įpūsti naujos ugnies - "Šiais metais ketinu nesivaržydamas rašyti apie tokius dalykus, apie kokius ankščiau čia neišdrįsdavau net užsiminti". Taip vyras savo knygoje pradeda aprašinėti jo ir žmonos seksualinio gyvenimo niuansus. Jis tikisi, kad jo santūri, "slapukė" žmona Kioko skaito jo dienoraštį ir taip jis neverbališkai perduoda jai savo slapčiausias užgaidas bei nepasitenkinimus. Netikėtai Kendžis pastebi, kad artimas šeimos draugas Kimura, traukią jo žmoną ir tai profesoriui sukelia nežmonišką pavyda, ko pasekoja vyras patiria dar didesnę aistrą. Taigi mėgaudamasis stimulu Kendžis apgalvotai stumia savo žmoną neištikimybės link, o jau vėliau ir rašo - "Pavyduliaudamas slapta jaučiu malonumą". Bet dienorašį rašo ir Kiokio, o vėliau pastebėjusi nešvarius vyro žaidimus, nusprendžia, kad taip papraščiausiai atlieka "sažiningos žmonos pareigą". Ir vieną dieną saikas peržengia savo ribas, Kendži sveikata palūžta, o demoniškos prigimties Kioko tampa nesažiningos loterijos kurstytoja.


Pagrindinis J. Tanizaki kūrinių leitmotyvas - vakarietiškos ir tradicinės japoniškos kultūros susidurimas, neaplenkia ir "Rakto". Čia tradicinės Kiotiškos santuokos taisyklės susiduria su vakarietišku aistros ir neištikimybės garbinimu. O pagrindinis "tarpkultūrinis" subjektas - Kendži žmona, Kioko Kenmoči. Ir visgi knygoje pastebėjau ne vien šią idėja. Viena pagrindinių kūrinio problemų yra saiko pojūčio neigimas. Skaitytojas nuo pat pradžių vedamas nuo pagrindinio veikėjo persilaužymo ir naujovių paieškos iki visiškos sielos degradacijos, taip parodomos ribų nejautimo pasekmės. Ir visgi kūrinys man nelabai patiko, skaityti buvo sunkoka, stilius gana monotoniškas ir pilkas. Tikiuosi kiti japonų klasiko J. Tanizaki darbai įtrauks labiau. O "Raktui" duodu, na kokius 6/10.

P.S. Knygos motyvais pastatyti net du erotiniai filmai, Kon Ičikavos (Kon Ichikava) japoniškas "Kagi", bei tikriausiai daug kam girdėtas italas (:D) Tinto Braso (Tinto Brass) su savo "The Key".

Komentarų nėra: